|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Má životní capricia
Poučen historií jsem věděl, že osudy tvůrců i jejich děl jsou mnohdy velmi dramatické (např. Bizetovy Carmen, která při premiéře propadla, nebo Smetanovy Triumfální symfonie, kterou autor věnoval císaři pánu a dodnes se z ní hraje pouze Scherzo, protože v jiné větě cituje rakouskou hymnu a národní obrozenci to zavrhli, aby se tvůrce české národní hudby nekom- promitoval před národem, což později dotáhl téměř do dokonalosti ministr Nejedlý). Že se něco takového přihodí v opačném slova smyslu i mně, bych nikdy nepředpokládal. Zajímá-li vás příběh jedné mé skladby, čtěte dál. V sedmdesátých létech vycházely v jednom časopise reportáže Richarda Konkolského, našeho prvního osamělého mořeplavce, který vyhrál něko- lik světových závodů. Reportáže mě natolik zaujaly, že jsem si je vystřihá- val a ukládal do psacího stolu, s tím, že by to mohl být dobrý materiál pro symfonický obraz. Začátkem prosince roku 1977 jsme se s mojí ženou rozhodli, že strávíme vánoce na její chalupě na Vrších u Mnichu přes to, že ona jako členka Ná- rodního divadla měla mezi svátky několik představení a musela se autem v zimě, vánicích, s lopatou v autě vracet do Prahy a v noci po představení zpět na chalupu. Tyto „čekací doby" jsem využil a začal promýšlet skicu symfonického obrazu „Osamělý mořeplavec". Po návratu do Prahy jsem ji dokončil a připra- voval napsání partitury. Tu jsem opět dokončil v létě na Kamenicku na cha- lupě. Právě včas, abych stihl termín pro zadání díla na Týden nové tvorby 1979.
Skladba byla komisí přijata a zadána k prvnímu provedení Moravské filharmonii (dále MF), s šéfdirigentem Jaromírem Nohejlem. Koncert se konal v březnu v Rudolfinu a já na něj pozval i Richarda Konkolského. Ten rád přijel i se svou chotí Mirkou. Premiéra dopadla dobře a dirigent, jak je zvykem, vyvolal autora a pak také inspirátora skladby Konkolského. Když přišel na pódium, urostlý, vousatý námořník jak vystřižený z knih Jacka Londona a postavil se vedle mně, musel jsem si stoupnout na dirigentský stupínek, abych se mu mohl podívat do tváře. Publikum se dost pobavilo. Od té doby měla skladba „zelenou", MF ji hrála všude možné, natočila ji pro rozhlas, Nohejl ji zařazoval do programů svých zahraničních i domácích hostovaček, natočil i pro rozhlas v Lipsku. Největší zážitek prý měla MF v Řecku, kde ji hrála na festivalu v otevřeném amfitheátru pod Akropolí za měsíční noci. V roce 1982 se rozhodl šéf ostravské opery Václav Návrat uvést ve světové premiéře moji operu Bratr Žak, kterou jsem psal na počest znovuotevření Národního divadla (100. výročí v roce 1983). V Ostravě jsem už v té době byl zasvěcenému publiku jako autor znám, jednak již dříve tam uváděný- mi mými balety a I. cenou v soutěži o ozvučení památníku ostravské operace HRABYNĚ, - Poema o padlých hrdinech. Ostrava se na mě připravila důkladné. Vedení opery uspořádalo překvapení ve formě malé recepce a setkání novinářů, kritiků a různých hostů před zahájením premiéry. Dámská část orchestru založila komorní orchestr, pojmenovala ho podle mé jedné skladby, kterou také na tom večeru přednesla. Byla to Musica poetica. Libretistce Nadě Gajerové-Mauerové složili pořadatelé poctu zařazením několika jejích básní ze sbírky Žena, kterou recitovala herečka J. Janěková. Pak se korporativně přešlo z foye do hlediště divadla. Tehdy mě potěšilo, že i Kamenice poslala své zástupce města (J. Laňku, J. Pospíšila a K. Kyselu). Že jsem pozval také manžele Konkolských, je samozřejmé. Hodně jsme se tenkrát po koncertě sblížili. Bohužel, na premiéru opery přišla pouze paní Mirka se synkem Ríšou s omluvou, že velký Richard připravuje v polském přístavu loď Niké II na sólo závod kolem světa. To jsme s chotí netušili, že je vidíme naposled. Začátkem července se totiž rozneslo, že Konkolský s rodinou požádal o azyl v USA a usídlil se v Newportu, kde založil Oceans-Video-Studio a postavil si časem dům. Asi tušíte, co následovalo? U nás byla okamžitě moje skladba zakázána, uložena v rozhlase do trezoru. Tehdejší generální ředitel rozhlasu Karel Hofman měl v dobré paměti, co se dělo o premiéře díla v Rudolfinu při děkovačce a nepřál si jakékoliv připomínky Konkolského. To mi prozradil jeden kolega, redaktor hudebního vysílání. Oficiálně jsem samozřejmě nedostal nic na vědomí.Paradox je, že v té době už měl Panton připravenou partituru do tisku. Redaktor doporučil, aby se z dedikace vyjmul Konkolski a zůstal tam jen Nohejl, aby byl klid. Tak se stalo a nikomu to nevadilo, ani HSTD. Sametová revoluce v roce 1989 otevřela trezory a skladba se zase vysílá. Sedm let byla umlčena. Kolegové s humorem podotýkali: Co si stěžuješ? Stal jsi se vlastně nechtíc klasikem za živa. Je přece známo, že za války se nesměl hrát Mendelsohn-Bartholdy, protože byl Žid, po válce se zase nehrál Richard Wágner, protože byl oblíbenec Hitlera a nositel nacistických ideí. A co Prokofjev v SSSR? Toho nemohl Stalin ani cítit! Tak to je historie vzniku a osudy mé skladby Osamělý mořeplavec. S Konkolskými si dodnes přátelsky píšeme alespoň jedenkrát za rok.
Knihu
Zasloužilého umělce MgA. Miloše Vacka vydala Nová tiskárna Pelhřimov. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|